Wednesday, November 12, 2008

Duit?? Pnting atau tidak??

Mesti kita penah dengar ucapan camni ”duit bukanlah segala-galanya, kalo duit bertimbun pun, tapi hidup xbahagia, byk penyakit nk wat apa.” Btulke pemikiran yang camni.. maksudnye, kalo duit xde pun, kita still leh hidup bahagia? “Btul ke ?”, kata ehsan dlm cite upin&ipin.
Ade gak yang cakap, duit punca segala masalah… istri lari sebab laki die xde duit, berbalah sesame ahli keluarga dek xpuas hati cara pembahagian harta pusaka yang bukan die pun cari…(org da bagi tu syukur la… nk lebeh2 cr la sendiri). Sebab duit gak seseorang tu leh bertukar dari seorang yang penyanyang menjadi seorang yang pembengis. Tapi betul ke duit boleh beli segala-galanya temasuk kasih-sayang?
Tapi bagi aku la, duit tu penting, tapi bukan segala-galanya.. sape stuju angkat tangan k… hahah.. btul x? tambah-tambah dalam zaman skarang ni… nk masuk toilet pun kena bayar 2 posen tu pun kalo naseb bek.. kat klcc masuk toilet kena cas 2 ringgit wooo… kita kena ada duit tapi jangan sampai duit tu yang menguasai kita.. aku da penat hidup xcukup duit.. nk blajr pun susah…

Tuesday, November 11, 2008

5 Langkah Membina Minda Jutawan

lagi tips dari dr irfan...
Ayie, pernahkah anda fikirkankan, apakah sebenarnya di dalam
minda seorang jutawan? Apakah persediaan minda yng dilakukan untuk
menjadi seorang yang berjaya?

Pernahkah anda dengar cerita tentang seseorang yang tiba-tiba
mendapat durian runtuh (dari segi kewangan, bukan durian!), tetapi,
tidak lama kemudian segala yang dimiliki hilang entah ke mana?

Ini adalah kerana minda seseorang itu belum bersedia menerima
situasi durian runtuh tersebut. Maka, terjadinya konflik antara
minda yang belum bersedia dan tingkah lakunya.

Tulisan saya kali ini adalah berdasarkan kajian yang dilakukan
keatas orang-orang yang berjaya, tidak kira jutawan, ahli sukan,
personality atau ahli politik. Teknik yang sering digunakan dalam
menguasai minda di gelar NLP (Neuro linguistic programming).
Artikel ini menyentuh satu cara menguasai minda yang sering
digunakan dalam mempersedia dan mencapai apa sahaja kejayaan.

Fikiran manusia adalah sesuatu yang amat kompleks di mana ia
dikatakan manusia belum lagi menggunakan kuasa minda sepenuhnya.
Minda anda adalah sesuatu yang amat canggih sehingga tiada komputer
di dunia dapat berfungsi seperti minda anda. Bagaimanakah caranya
menggunakan kuasa minda untuk berjaya? Berikut adalah 5 langkah
untuk membangunkan minda jutawan...

Langkah 1: Penuhi fikiran anda dengan apa yang anda mahukan.

Ia dikatakan bahawa seseorang itu akan menjadi apa yang
difikirkannya pada kebanyakan masa. Apa yang anda sering fikirkan?
Usahawan yang berjaya sering memenuhi mindanya dengan kejayaan
berurusniaga. Ahli sukan yang berjaya sering memenuhi mindanya
dengan gambaran memenangi pingat.

Ahli sukan popular, Lance Armstrong pernah menghidap penyakit barah
yang amat serius sehinggakan para doktor menganggap beliau tidak
akan dapat meneruskan hidup. Lance Armstrong bukan sahaja
membuktikan beliau boleh pulih dari barah, tetapi dengan
menggunakan teknik memenuhi fikirannya dengan gambaran kejayaan
dalam bidang lumba basikal, Lance kemudiannya memenangi
pertandingan basikal yang paling sukar sekali, iaitu Tour de France
sebanyak 7 kali!

Dengan memenuhi minda anda dengan apa yang anda mahu, ianya akan
menjadi sebahagian dari minda separuh sedar anda sehingga minda
anda sendiri akan mendorong anda mencapai apa jua kejayaan.

Langkah 2: Sebutkan dengan jelas

Sebut dan luahkan secara verbal dengan jelas apa yang ada di minda
anda. Ini adalah kerana, dengan menyebut, minda akan berfungsi
dengan lebih sempurna. Teknik ini digelar teknik affirmation.
Teknik ini merupakan kata-kata yang membantu dalam membangunkan
diri sendiri. Affirmation yang paling popular digunakan di dunia
adalah:

"In every day and every way I am getting better and better".

"Setiap hari, dan setiap cara, saya menjadi insan yang semakin baik"

Ianya adalah penting untuk kata-kata anda adalah sesuatu yang
benar. Maksudnya, sekiranya setiap hari anda menjadi semakin malas,
maka, kata-kata itu tidak akan membantu, tetapi hanya akan
mengurangkan motivasi anda oleh kerana minda akan menemui konflik.

Sebagai contoh, sekiranya anda menyebut berulang kali "Saya akan
pergi ke Gym untuk bersenam dan menjadi semakin kuat", tetapi anda
hanya duduk di rumah dan bermain Playstation 2 anda 24jam sehari,
kata-kata affirmation tersebut tidak akan membantu anda. Malah,
ianya akan mengurangkan motivasi anda.

Apabila memberi affirmation, sebutkan yang benar sahaja seperti
"Saya kini tiada wang, saya perlu menyiapkan novel saya yang akan
membantu dalam kewangan saya!". Kemudian, terus ke komputer anda
dan mula kerjakan novel anda itu!


Langkah 3: Bayangkan anda berjaya mendapat apa yang anda inginkan

Dalam minda, anda perlu membayangkan masa hadapan di mana anda
dapat melihat bahawa anda telah mencapai kejayaan tersebut.
Sekiranya anda inginkan kemewahan, bayangkan dalam 10 tahun lagi
apa yang anda telah capai, mungkin rumah banglo 3 tingkat bersama
swimming pool dan 3 buah kereta mewah di garage. Sekiranya anda
seorang ahli sukan, maka bayangkan anda memenangi acara anda.
Berdiri di podium dan disarungi pingat emas.

Lebih jelas anda menggambarkan bahawa anda berjaya mendapat apa
yang anda ingini, maka, lebih hebat minda anda akan berfungsi untuk
mencapai cita-cita tersebut. Bayangkan suasana, waktu, warna, cuaca
dan sebagainya dengan jelas.

Lebih lama anda dapat menyimpan gambaran ini di dalam minda anda,
lebih hebat efeknya kepada anda. Simpan gambaran tersebut selama 1
minit... 5 minit... 10 minit dan sebagainya. Seorang pemain bola sepak
terkenal sebelum memulakan perlawanan bola sepak, menyimpan
gambaran kejayaannya di padang dalam kepalanya selama 90 minit-
iaitu jangka masa seluruh perlawanan!

Kekerapan anda menggabarkan ini juga akan membantu, di mana
sekiranya anda lebih kerap membayangkannya setiap hari, maka, ia
akan mudah menjadi untuk anda. Jangan lupa- anda akan menjadi apa
sahaja yang anda fikirkan pada kebanyakan masa.


Langkah 4: Masukkan emosi

Manusia adalah insan yang beremosi. Emosi digunakan untuk membakar
semangat anda dalam mencapai apa sahaja kejayaan. Dalam memikirkan
apa yang anda mahu, affirmation, dan juga membayangkan anda
mencapainya, masukkan unsur-unsur emosi di dalam kesemuanya.

Menurut Abraham Maslow, emosi adalah asas utama yang membentuk
hireraki keperluan Maslow. Bayangkan diri anda gembira, keluarga
anda gembira, teman-teman anda mengucapkan tahniah, seluruh suasana
di sekeliling anda yang gembira dengan pencapaian anda. Ketika
affirmation juga, luahkan dengan penuh semangat dan emosi oleh
ekrana ianya akan membantu anda.

Emosi dalam setiap langkah ini bagaikan minyak membakar motivasi
anda.

Langkah 5: Percaya dan yakin ini terjadi

Langkah terakhir, adalah dengan gambaran apa yang anda inginkan,
kata-kata affirmation yang bermakna, visual di dalam minda anda
telah mencapai apa yang anda inginkan bersama emosi yang membakar,
kesemuanya adalah tidak guna sekiranya anda tidak percaya dan yakin
anda akan berjaya.

******

Kejayaan adalah keadaan minda. Dengan menguasai minda anda, iaitu
dengan cara anda berfikir, anda juga boleh membangunkan minda
jutawan di dalam fikiran anda.

Bagaimanakah langkah-langkah ini membantu anda? Bayangkan scenario
ini yang saya pasti anda pernah lalui.

Anda bangun dari tidur dan mendapati jam loceng anda tidak berbunyi
dan anda kini lewat untuk satu temujanji yang penting! Apa yang
terjadi? Dengan serta merta anda keluar dari katil, menyiapkan diri
anda dengan pantas. Secara tiba-tiba anda mengerah seluruh tenaga
anda untuk memotivasikan anda memenuhi temu janji itu, bukan?

Cuba fikirkan, adakah ketika itu minda anda dipenuhi dengan
langkah-langkah di atas? Sudah tentunya. Sebaliknya, anda boleh
menggunakan langkah-langkah ini untuk memotivasikan anda mencapai
kejayaan yang anda inginkan.

Sunday, November 9, 2008

ARSENAL STILL BERBISA...

mesti ramai peminat man u kat luar sana terkejut ngan result game man u vs arsenal....
hahaha...
2-1 arsenal berjaya membuktikan yang dorang tetap power hebat....
tahniah pada nasri player baru arsenal coz dah berjaya meledakkan gawang man u 2 kali mlm tadi....

Tuesday, November 4, 2008

SENJATA JUTAWAN

Sering saya ditanya "Apakah rahsia untuk menjadi kaya?". Apa satu
perkara yang boleh kita lakukan untuk memastikan kita menjadi
jutawan?

Jawapannya amat mudah- infact, ianya bukan lagi rahsia
oleh kerana didalam apa jua buku kewangan peribadi di dunia, sudah
pasti terdapat satu bab menceritakan cara ini. cara yang 100%
sekiranya digunakan akan menjadikan kita jutawan. Ya, anda juga boleh
menjadi jutawan sekiranya mengikut cara ini. Tidak kira latar belakang
pendidikan kita, tidak kira tahap intelegent kita, tidak kira apa
kepakaran kita, terdapat satu cara yang akan memastikan seseorang
itu menjadi jutawan. Namun, tidak ramai yang benar-benar mengambil
kesempatan ini.

Caranya bukanlah cara cepat kaya... tetapi, cara pasti kaya. Hendak
tahu apakah caranya? Izinkan saya jelaskan dengan satu gambaran...

Bayangkan seorang bayi apabila dilahirkan, pada setiap hari, ibunya
meletakkan RM1.00 ke dalam tabung untuk bayi tersebut. Sehari satu
ringgit. Sebulan jumlah nya menjadi RM30. Setahun, jumlahnya
menjadi RM365. Teruskan simpanan kedalam tabung bayi tersebut dan
ketika bayi itu berumur 40 tahun, jumlah yang terkandung didalam
tabung tersebut adalah RM14,600.

Wang yang disimpan tidak berkembang. Mungkin tabung yang digunakan
perlu upgrade menjadi tabung yang lebih besar. Tetapi, let's face
it... RM14,600 dari simpanan selama 40 tahun bukanlah jumlah yang
besar.

Sekarang, bayangkan sekiranya wang tersebut di simpan di dalam unit
simpanan yang memberi pulangan interest sebanyak 12% setahun dan
RM1 di simpan setiap hari sejak dilahirkan. Wang yang sepatutnya
hanya RM14,600, kini menjadi RM352,943.18 selepas 40 tahun.

RM352,943.18 ??? Dari mana datangnya lagi RM338,343?

Ini adalah jawapan kepada soalan bagaimana hendak menjadi kaya
dengan pasti. Penambahan RM338,343 tersebut datangnya dari kuasa
kompaun (Compound Interest)

Compund Interest adalah alat yang paling utama yang memberi kekayan
kepada orang-orang kaya di dunia. Elbert Einstein pernah di tanya
mengenai compund Interest. Jawapan yang diberikan olehnya amat
mudah. Katanya, compund interest adalah "the greatest invention of
all time".

Sememangnya contoh saya mengenai bayi di atas agak tidak lojik.
Takkan pula seorang ibu boleh memasukkan RM1 setiap hari sehingga
umur bayi tersebut 40 tahun. Tetapi, contoh saya tersebut adalah
untuk menunjukkan bahawa betapa kecilnya simpanan kita, sekiranya
dilaburkan pada jangka panjang, ia akan menjadi amat besar!

Saya mempunyai kenalan yang tahu mengambil advantage kuasa kompoun
interest. Mereka adalah pasangan suami isteri sederhana. Pendapatan
suami adalah RM2,500. Pendapatan Isteri juga RM2,500. Mereka hidup
dengan sederhana dan tidak boros. Sehinggakan, segala perbelanjaan
untuk menampung hidup dibayar oleh suami- kediaman, kereta, makan
minum dan segala keperluan di bayar oleh suami. Manakala, gaji
isteri di simpan ke dalam unit simpanan yang memberi pulangan 12%
(Kini di Malaysia, pulangan 12% adalah agak biasa sekiranya anda
research syarikat-syarikat Mutual funds).

Pasangan tersebut sebenarnya adalah didalam jalan yang akan membawa
mereka menjadi jutawan!

Bagai mana? Dengan menyimpan RM2,500 setiap bulan dan diberi
pulangan 12% atas simpanan mereka, katakan mereka mulakannya pada
umur 25 tahun (kahwin muda!).

Sebelum umur mereka mencecah 45 tahun, kekayaan mereka berjumlah RM
2,473,138.41 . Ya, hampir RM2.5 juta! Dan ini dengan hanya
menganggap gaji Isteri yang disimpan langsung tidak naik selama 20
tahun tersebut. Pasangan tersebut mencapai status jutawan pada umur
38 tahun! Kesemua ini adalah hasil kuasa compound interest!


Sekiranya anda tidak teruja dengan angka-angka ini, biar saya
jelaskan lagi mengenai kuasa kompound interest dan apakah kunci
kejayaan kompoun interest.

Kunci untuk kompoun interest. Iaitu, mulakan dengan cepat!
Sekiranya anda berlengah memulakan simpanan anda, efek kompun
interest diperlambatkan.

Perhatikan senario ini. Zahid menyimpan RM200 setiap bulan sejak
mula bekerja pada umur 20 tahun.

Asri pula lambat mengambil tindakan. Asri mula menyimpan pada umur
27 tahun. Tetapi, Asri menyimpan RM400 setiap bulan. dua kali ganda
lebih dari Zahid.

Mari kita lihat apabila mereka berdua menjangkau umur 38 tahun...

Simpanan pelaburan Zahid adalah RM 115,124.39

Simpanan pelaburan Asri pula adalah RM 108,758.34 - walaupun Asri
menyimpan dua kali ganda dari pada Zahid.

Ini menunjukkan keputusan Zahid melabur awal- walaupun sedikit
jelas memberi pulangan yang lebih berbanding dengan Asri yang
mengambil keputusan melabur lewat - walaupun dua kali ganda.

Sekarang, mungkin antara pembaca mengeluh... tapi Irfan- menunggu
20 tahun adalah masa yang lama! Menunggu 15 tahun adalah masa yang
lama untuk mencapai kekayaan.

Anggap compound interest sebagai alat untuk menjadi kaya. Walaupun
mungkin mengambil masa yang lama, namun, ia adalah cara yang pasti.
Teringat saya tentang cerita sang arnab dan kura kura. Di mana
arnab dengan pantas dan bongkak memulakan perlumbaan. Tetapi, di
akhir perlumbaan, sang kura-kura yang perlahan yang tersenyum
riang memenangi perlumbaan!

Buat pesanan akhir, tanya diri sendiri. Boleh kah anda menyimpan
RM10 setiap hari mulai hari ini kedalam akaun pelaburan yang
memberi pulangan 12% setahun? Jika boleh, teman, dalam masa 30
tahun, anda juga adalah seorang jutawan!

Salam cemerlang!

ps: Untuk melipat kali gandakan pendapatan melalui compound
interest, tambahkan hasil pendapatan anda, mungkin dari memulakan
perniagaan secara sambilan dan gabungkannya dengan pendapatan
melalui compound Interest ini.


dipetik daripada rahsiainternet.com